Hoe doet zij het (op school)?
Bij Inzowijs kun je begeleiden in de thuissituatie, maar ook op school of op de groep. Wat is het verschil en hoe bereid je de begeleiding voor? Op deze pagina de antwoorden van: schoolbegeleider Martine van Uitert. Lees meer interviews van (oud-)begeleiders.
“Bij Inzowijs kun je als begeleider echt ondervinden waar je kracht ligt. Waar krijg je energie van? Wat mag je nog leren?”
Over Martine
Na mijn studie Orthopedagogiek heb ik een paar jaar gewerkt als orthopedagoog in de jeugdzorg. In 2022 ben ik gestart bij Inzowijs. Ik begeleid vier dagen per week een meisje van elf jaar op een basisschool in Utrecht (groep 7). Ze heeft een instabiele thuissituatie en hechtingsproblemen, wat zich uit in gebrekkige emotieregulatie, opstandig gedrag, een laag zelfbeeld en sociale problemen.
Hoe bereid je de begeleiding op school voor?
De dagindeling staat ongeveer vast, omdat ik meedraai in de klas. Ter voorbereiding lees ik regelmatig informatie over hechtingsproblematiek op school en de zorg voor getraumatiseerde kinderen. Ook de methode Vreedzame School biedt handvatten voor het uitpraten van conflicten tussen leerlingen. Soms gebruik ik hieruit stappenplannen. Daarnaast is het waardevol om te sparren met leerkrachten en af en toe mee te luisteren wanneer zij een gesprek voeren met de cliënt. Sommige helpende zinnen kan ik vervolgens zelf ook inzetten.
Hoe ziet een begeleidingsmoment eruit?
Ten eerste: heel wisselend! Iedere dag zorg ik voor positieve contactmomentjes met de cliënt (even vragen hoe het gaat, of ze nog wat leuks heeft gedaan en als ze moe is: of ik wat voor haar kan doen etcetera). Bijna dagelijks heb ik individuele momenten met de cliënt op het leerplein. Tijdens deze momenten praten we over conflicten, gevoelens en bedenken we oplossingen. Of ik werk samen met haar aan schoolwerk. Ook spreek ik haar regelmatig aan op gedrag en probeer ik situaties of (negatief) gedrag na te bespreken.
Hoe breng je structuur aan in je begeleiding?
Dat doen de leerkrachten!
Wat vind je het leukste aan het werk bij Inzowijs?
Het praktische werk met cliënten, de keuzevrijheid qua werkzaamheden en de ruime tijd die je hebt voor het opbouwen van een samenwerkingsrelatie. Ik heb verschillende cliënten kunnen begeleiden met uiteenlopende uitdagingen en mogelijkheden. Bij Inzowijs kun je als begeleider echt ondervinden waar je kracht ligt. Waar krijg je energie van? Met welk type problematiek ga je van nature goed om? Maar ook: waar liggen je uitdagingen, wat mag je nog leren? Het afgelopen jaar is voor mij een oefening geweest in het mezelf toestaan om te leren. Leren om grenzen aan te geven, om regie te houden ten opzichte van de cliënt, om te schakelen tussen fermheid en zachtheid. De ondersteuning van de zorgcoördinatoren in Utrecht heeft me de basis gegeven om dit proces aan te gaan. Ze geven mij vertrouwen, de vrijheid en de veiligheid om te onderzoeken wat ik kan en wil. Ook denken de zorgco's oprecht mee over mijn toekomstige carrière.
Welke tip wil je jouw (nieuwe) collega meegeven?
Probeer de begeleiding écht als werk te zien en te ervaren: jij bent de professional! Het lijkt soms persoonlijk, maar dat is het niet. Geef jezelf de ruimte om fouten te mogen maken. En tot slot: evalueer (vervelende) situaties met je zorgcoördinator en eventuele andere betrokkenen, dat zorgt voor een helikopterview en geeft vaak rust en meer zelfvertrouwen.