Amber Dalhuizen

Hoe doet zij het (op school)?

Bij Inzowijs kun je begeleiden in de thuissituatie, maar ook op school of op de groep. Wat is het verschil en hoe bereid je de begeleiding voor? Op deze pagina de antwoorden van: Amber Dalhuizen, begeleider op school. Lees meer interviews van (oud-)begeleiders.

“Ik merk dat de begeleiding bij het kind daadwerkelijk verschil maakt in de klas”

Amber Dalhuisen (23 jaar) is reeds afgestudeerd als orthopedagoog en leerkracht basisonderwijs. Momenteel begeleidt zij op twee basisscholen zeven verschillende kinderen met ieder zijn of haar eigen krachten en problematieken. Volgens haar heeft ieder kind zijn of haar eigen aanpak en juist dat maakt het begeleiden op basisscholen zo uniek en uitdagend!

Hoe bereid je de begeleiding voor als je op een school gaat werken?

“De begeleiding op school wordt altijd in eerste instantie in samenspraak met de intern begeleider van de school, de zorgcoördinator van Inzowijs, de leerkracht(en) en eventueel de ouders opgezet. De grote doelen worden uiteengezet en de aanmeldingsreden wordt besproken. 

Hierna is het aan jou als begeleider, samen met de intern begeleider, de leerkracht(en) en eventueel andere betrokkenen (ergotherapeut, logopedist, etc.) om concrete en haalbare doelen op te stellen (om het kind zoveel mogelijk succeservaringen te laten opdoen!) en een plan van aanpak op te stellen. Hierin bespreek je onder andere hoe jouw begeleiding er ongeveer uit gaat zien, welke (hulp)middelen je eventueel inzet, hoe jouw werk het werk van de andere betrokkenen ondersteunt (help je bijvoorbeeld met het schrijven en ondersteun je daarbij de ergotherapeut?) en hoe je de vooruitgang communiceert naar alle betrokkenen. Elk succes moet natuurlijk gevierd worden! 

Nadat de doelen zijn opgesteld en de verwachtingen duidelijk naar elkaar zijn uitgesproken, is het uiteindelijk aan jou om je creativiteit en expertise te laten zien: waar ga je de komende tijd mee oefenen? ”

Hoe ziet een begeleidingsmoment op een school eruit?

“Omdat ik op twee scholen aan meerdere kinderen begeleiding geef, zit mijn rooster aardig vol en ben ik drie hele dagen op de scholen te vinden. Dit vind ik ontzettend leuk! Je leert een team kennen en wordt direct hierin opgenomen! 

Ik begin elke ochtend om 08.15 uur direct met mijn eerste begeleiding van een half uur en ben met mijn laatste begeleiding klaar om 14.00 uur. Afhankelijk van het zorgarrangement dat is aangevraagd voor het desbetreffende kind, wordt er samen met de intern begeleider en de leerkrachten van de school afgesproken hoeveel tijd je per week aan één kind begeleiding geeft. Vaak duren de begeleidingmomenten niet langer dan 30 tot 60 minuten. Je hebt namelijk op basisscholen te maken met jonge kinderen en daarbij hoort een korte spanningsboog. 

Het leuke aan begeleiding geven op de basisschool aan verschillende kinderen vind ik, is dat elke begeleiding anders is. Er wordt op een basisschool wel veel gevraagd van je creativiteit en flexibiliteit, mede omdat niet alles wat je in je theorieboeken bij bijvoorbeeld je master Orthopedagogiek hebt geleerd, kunt toepassen in de praktijk. De leerkrachten hebben namelijk nog een andere volle klas van 30 leerlingen. Jouw interventies moeten dus direct toepasbaar zijn! Een leuke uitdaging! ”

Hoe breng je structuur aan in je begeleiding?

“Om structuur aan te brengen in mijn begeleiding, ziet elke sessie er in grote lijnen hetzelfde uit. Aan het begin van de begeleiding leg ik met behulp van pictogrammen uit wat we in de begeleiding gaan doen (spelletjes, samenwerkingsopdrachten, werkbladen etc.). Verder gebruik ik een timetimer om de tijdsduur van de begeleiding duidelijk te maken. 

In mijn begeleiding ben ik veel aan het herhalen. Zo vind ik dat je niet elke begeleiding met een geheel nieuw assortiment aan spelletjes, werkbladen, etc. aan hoeft te komen. Mijn motto in de begeleiding is: ‘less is more’. Vooral jonge kinderen leren door veel herhaling en nog eens herhaling. De herhaling biedt jou als begeleider de kans om de diepte in te gaan en meer met de stof te kunnen doen. 

“De herhaling biedt jou als begeleider de kans om de diepte in te gaan en meer met de stof te kunnen doen”

Elke begeleiding sluit ik af met een stickerkaart, waarop het kind na elke begeleiding een sticker mag plakken. Na een x aantal stickers krijgt het kind een beloning in de vorm van bijvoorbeeld een filmpje kijken op de i-pad of een medaille. Kinderen plezier in het leren laten krijgen en laten zien dat inzet wordt beloond, vind ik in mijn begeleiding op school heel erg belangrijk! 

Tot slot schrijf ik na elke begeleiding een korte evaluatie in een ‘heen-en-weer’ schriftje dat wordt gelezen en eventueel aangevuld door de ouders en de leerkrachten. Op deze manier wordt iedereen bij de begeleiding betrokken en zorgen we ervoor dat alle neuzen in dezelfde goede richting blijven staan!”

Wat vind je leuk aan het werk bij Inzowijs en wat heb je geleerd?

“Waar moet ik beginnen? Het werk bij Inzowijs is flexibel, laagdrempelig, uitdagend, leerzaam en vooral erg leuk! Inzowijs is voor scholen zeer laagdrempelig. Zij kunnen aan de hand van een arrangement Inzowijs snel en gemakkelijk inzetten. Ook merk ik dat de begeleiding bij het kind ook daadwerkelijk verschil maakt in de klas! Je draagt op jouw eigen manier met jouw expertise vanuit jouw opleiding bij aan de ontwikkeling van het kind. 

Tevens is de waardering die je krijgt van de leerkrachten, ouders en andere betrokkenen wegens je grote inzet erg waardevol in jouw zelfvertrouwen als beginnend professional. Inzowijs laat je daarnaast in de begeleiding snel vrij, wat betekent dat je zelf veel invulling mag geven aan je begeleiding. Mijn tip: durf en doe het! Je hebt al veel meegekregen vanuit je opleiding en Inzowijs biedt je een mooie kans om deels zelfstandig je eigen visie rondom het geven van begeleiding te ontwikkelen en daarbij laten ze je eigen krachten inzetten en ontdekken. 

Om anderen ook kennis te laten maken met Inzowijs en de leuke aspecten nog meer te benadrukken, heb ik mij vol enthousiasme aangemeld voor het promotieteam van Inzowijs. Misschien zien jullie mij nog een keertje een enthousiast verhaal houden op één van jullie promotiemarkten! De kans is zeer groot!”

Hoe heeft het werk bij Inzowijs als ‘springplank’ gefungeerd bij jou?

“Inzowijs heeft voor mij zeker als springplank gefungeerd! Aan het begin van dit jaar kwam ik via Inzowijs te werken bij een basisschool. Hier heb ik van de prettige sfeer in de verschillende klassen mogen proeven en begeleid ik met ontzettend veel plezier de kinderen om hen een stukje verder te helpen in de ontwikkeling. 

Door het vele contact met de leerkrachten, stuitte ik op een mooie vacature op de school als leerkracht voor de instroomgroep. Vanaf maart mag ik nu mijn eigen klas opstarten! Hier heb ik ontzettend veel zin in! Naast het prachtige werk wat ik met Inzowijs doe en waarbij ik mijn achtergrond als Orthopedagoog kan toepassen, heb ik nu ook de kans gekregen om twee dagen in de week mijn expertises toe te passen in mijn eigen kleuterklas! Een mooiere koppeling tussen praktijk en theorie kan ik niet verzinnen! Ik blijf nog met veel plezier bij Inzowijs werken en zie nog vele mooie doorgroeimogelijkheden.”