Tips voor de kennismaking op school
Je bent door Inzowijs gekoppeld aan een leerling op een school. Na het instructiegesprek met de zorgcoördinator maak je een afspraak met school voor een kennismakingsgesprek.
Het kennismakingsgesprek
Op school zijn er vaak meer betrokkenen dan bij een thuisbegeleiding. Bij een kennismakingsgesprek op school maak je kennis met de leerkracht, het kind en mogelijk ook met de intern begeleider en ouders. Tijdens deze eerste ontmoeting is een actieve houding vereist om tot een goede samenwerking te kunnen komen met de betrokkenen van het kind. Zorg ervoor dat je goed weet wie de betrokkenen zijn en bij wie je moet zijn met vragen of zorgen.
Belangrijke afspraken
- Leg uit dat je na elk begeleidingsmoment een rapportage schrijft in Carefriend. Je zorgcoördinator verstrekt inloggegevens aan ouders en betrokkenen.
- Als je in een klas aanwezig bent, zijn de andere leerlingen vaak benieuwd naar wat jij in de klas doet. Vraag daarom vooraf aan de leerkracht hoe hij/zij van plan is om jou voor te stellen en of jij hier nog iets in kunt doen.
- Stel je in de eerste weken open op naar de leerkrachten op school en spreek ze actief aan. Je kunt bijvoorbeeld vertellen over Inzowijs en wat jouw rol op de school is. Hierdoor weten leerkrachten wie je bent en waar je voor staat.
- Vraag tot slot aan je zorgcoördinator of aan de leerkrachten of er nog andere begeleiders aanwezig zijn op de school waar je begeleidt. Het kan handig zijn om contact te maken en hierdoor tips en trucs met elkaar te delen. Daarnaast is het natuurlijk ook gezellig om medebegeleiders te spreken.
Rol in de klas
Als begeleider op school zit je vaak in het klaslokaal. Stem voorafgaand aan de eerste begeleiding af wat jouw plek in de klas is. Zit je naast het kind of juist achterin de klas? Leerkrachten en leerlingen kunnen hierin andere behoeften en wensen hebben. Ook jouw rol in de klas kan verschillen per leerkracht. Vraag voorafgaand aan de begeleiding wat jouw rol is. Denk hierbij aan; hoe ga je om met andere leerlingen (wanneer grijp je in), speel je mee tijdens pauzes en hoeveel doe je om de leerkracht te ondersteunen. Het is van belang om een gesprek te hebben met de leerkracht over jouw verwachtingen, maar ook over de verwachtingen van de leerkracht. Hierdoor kan veel miscommunicatie voorkomen worden. Bespreek ook wat je doet als de leerling je even niet nodig heeft. Blijf je in de klas of ga je bijvoorbeeld in de koffiekamer zitten.
Pauzemoment
Maak afspraken met de leerkracht over wanneer je pauze hebt. Is dit handig tijdens pauzes van het kind of juist tijdens werkuren? De pauze is in principe onbetaald (tenzij het pauzemoment juist onderdeel uitmaakt van de begeleiding). Het uitgangspunt is dat je dan ook echt pauzeert. Wanneer je op school begeleidt heb je, wanneer je langer dan vier uur werkt, recht op minimaal dertig minuten pauze (zonder de leerling).
Telefoongebruik
Tijdens jouw schoolbegeleiding is het gebruik van een mobiele telefoon, smartwatch of tablet niet toegestaan. Heb je een belangrijke (medische) reden om wél een device te gebruiken? Overleg dit altijd vooraf met je zorgcoördinator. Informeer ook eens naar het schoolbeleid over dit onderwerp.
Doelen
Net als bij een thuisbegeleiding wordt er op school gewerkt aan de doelen die in het werkplan of begeleidingsplan staan. Kijk of deze doelen haalbaar zijn in de klas. Soms blijkt dat bepaalde consequenties of beloningen niet mogelijk zijn. Daarom is het handig om de leerkracht te vragen naar de school- en klasregels en om te checken of er gebruikelijke beloningen of consequenties zijn voor de leerlingen. Hierdoor weet jij waar de leerling zich aan dient te houden en wat je kunt doen om het kind te belonen of een consequentie te geven. Daarnaast is het helpend om met de leerkracht af te stemmen wie de beloning of consequentie geeft. Jij of de leerkracht.
Vragen?
Je zorgcoördinator is het aanspreekpunt voor jou, het gezin en de school. Hij of zij is er voor het beantwoorden van al je vragen en het delen van successen. Bekijk ook de tips voor het kennismakingsgesprek in de thuissituatie.