De oefenroute
Introductie
Het leren omgaan met emoties is voor alle kinderen belangrijk. Als begeleider kun je het kind op verschillende manieren ondersteunen. Om je daarmee op weg te helpen, is deze wegwijzer ontwikkeld. Hierin vind je allerlei manieren om te werken aan het versterken van de emotieregulatie. De wegwijzer Emotieregulatie is onderverdeeld in drie routes. Dit is de oefenroute.
Deze route is geschikt voor kinderen vanaf acht jaar die al positieve ervaringen hebben opgedaan in het praten over emoties, een goede werkrelatie hebben met de begeleider én zelf een hulpvraag hebben op het gebied van emotieregulatie. Als praten over gevoelens beladen is of de omgeving erg negatief is ten opzichte van het kind (bijvoorbeeld hem of haar vaak de schuld geven) dan is deze route niet geschikt. Deze route richt zich op het uitbreiden van de copingvaardigheden en de zelfcontrole van het kind, het vergroten van het inzicht in wat voor hem of haar werkt en het oefenen met bepaalde technieken. Het doel is dat hij of zij gaat merken dat het zelf iets kan doen om situaties minder lastig of spannend te vinden en zichzelf fijner te voelen. Het gaat dus om het proces en niet om het resultaat.
Deze wegwijzer sluit aan bij de WIJS-training Emotieregulatie bij kinderen. Bij deze wegwijzer hoort de toolkit Emotieregulatie die je vindt in Carefriend. Bij emotieregulatieproblemen kan ook grensoverschrijdend gedrag voorkomen. Lees daarover protocol 58 (MIA en MIO) en protocol 59 (Gedragscode Veiligheid).
Uitgangspunten
- Regelmatig sterke gevoelens hebben is normaal, het doel is niet om het hebben of uiten van gevoelens af te leren. Alle gevoelens mogen er gewoon zijn.
- Het reguleren van sterke emoties is voor iedereen moeilijk, alleen hebben sommige mensen veel vaker sterke emoties dan anderen. Dat kan zowel voor de persoon zelf als voor de omgeving ingewikkeld zijn.
- Werken aan het leren omgaan met emoties heeft pas zin als er door de omgeving voldoende gewerkt is aan de oorzaak van de emoties, bijvoorbeeld als de situatie waarin het kind zit echt niet passend is (denk aan een te drukke klas, bso na een schooldag bij een kind met prikkelverwerkingsproblemen).
- Om met nieuw gedrag te kunnen oefenen moet je je veilig voelen. Vaardigheden om je emoties te reguleren leer je daarom aan op het moment dat het kind zich relatief rustig voelt en niet als hij of zij boos, gespannen of verdrietig is.
- Moeite met het reguleren van emoties komt omdat de gevoelens te heftig zijn, niet door een tekort aan inzicht. Ga niet praten met het kind over wat er misging en probeer kinderen niet de negatieve gevolgen van hun gedrag te laten inzien. Geef in plaats daarvan steun en erkenning dat situaties en gevoelens onprettig kunnen zijn.
- Bij heftige emoties kan agressief gedrag ontstaan. Het kind uit de situatie halen en veranderen van ruimte of anderen de ruimte laten verlaten helpt het meest en is vaak het meest veilig. Moedig rust zoeken aan, dwing hem of haar niet te blijven in een situatie die teveel oproept.
Maak een plan
Maak met je zorgco een plan voor hoe jij de volgende onderdelen toepast in de begeleiding. Vertel dat ook aan ouders, leerkracht en andere betrokkenen. Werken aan emotieregulatie doe je niet lang achter elkaar, je doet het vaak juist tussendoor of tijdens andere activiteiten. Je kunt dus heel goed werken aan andere doelen (bijvoorbeeld zelfstandigheid) en tegelijkertijd aan emotieregulatie.
Onderdelen oefenroute
Ter informatie: sommige onderdelen komen in elke route terug.